Aktualności

MYŚLAŁA, ŻE ROZMAWIA Z PRACOWNIKIEM BANKU, STRACIŁA PRAWIE 44 TYSIĄCE ZŁOTYCH

Data publikacji 05.07.2024

Prawie 44 tysiące złotych straciła 33-letnia mieszkanka powiatu wysokomazowieckiego, która została oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku. Oszust wmówił kobiecie, że pieniądze na jej koncie są zagrożone. Przestępcy wykorzystują telefoniczne połączenie głosowe z potencjalną ofiarą i podając się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają nasze dane wrażliwe, namawiają na wygenerowanie czeki/blik, bądź nakłaniają nas do wykonania przelewu naszych środków na wskazany rachunek bankowy.

Coraz częstym sposobem dokonywania przestępstw jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą, która w trakcie rozmowy jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą inną instytucję finansową. Często wykorzystywany jest do tego spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Do 33-letniej mieszkanki powiatu wysokomazowieckiego zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku. Nad numerem, który dzwonił do kobiety wyświetlał się napis ,,Bank”. Dzwoniąca powiedziała, że pieniądze na jej koncie są zagrożone. Kobieta, mając wizję utraty oszczędności, zgodziła się postępować zgodnie z jej instrukcjami. Fałszywa pracownica banku poleciła wygenerować za pośrednictwem aplikacji internetowej trzy kody blik każdy po 3 000 zł. Następnie 33-latka została przełączona przez oszustkę do innego pracownika banku, który pomógł jej przelać resztę oszczędności na inne konta, które on podawał. Po pierwszym przelewie na kwotę 19 900 zł bank zablokował kobiecie konto, jednakże ta po namowie oszusta odblokowała je i wykonała ponownie drugi przelew na kwotę 14 900 zł. Mieszkanka powiatu wysokomazowieckiego łącznie straciła 43 800 zł.  

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów podania loginu, hasła i kodów autoryzacyjnych. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, dzwoniąc pod numer 112.

Ponadto przypominamy, że w celu uwiarygodnienia kontaktu oszuści potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę instytucji, np. Policja czy Bank! Dlatego, w przypadku otrzymania takiego telefonu, należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.

Powrót na górę strony