Oszustwa-na pracownika banku oraz przy zakupie telefonu
Blisko 10 000 złotych straciła 39-letnia mieszkanka powiatu wysokomazowieckiego, która została oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku. Oszust wmówił kobiecie, że ktoś przez aplikacje bankową próbuje wziąć na nią kredyt. Kolejne ponad 1 600 zł stracił 55-latek, który próbował kupić telefon komórkowy przez internet.
Do 39-letniej mieszkanki powiatu wysokomazowieckiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust powiedział, że ktoś właśnie próbuje zaciągnąć kredyt w kwocie 18 000 zł poprzez wykorzystanie jednej z aplikacji bankowych zarejestrowanych na jej dane. Mężczyzna, aby potwierdzić swoją wiarygodność, wysyłał kobiecie sms-y z numeru wyświetlającego się jako nazwa jej banku. Następnie poprosił o zainstalowanie aplikacji w telefonie, która miała zablokować złożone wnioski o kredyty. Dodatkowo instruował kobietę co ma robić w swojej aplikacji bankowej, aby nie zostać okradziona. Po wykonaniu tych wszystkich czynności, oszust stwierdził, że kobieta ma zablokowane pieniądze na koncie, i aby je odblokować musi przelać je na konto wskazane przez mężczyznę. 39-latka wykonała przelew natychmiastowy, po czym kontakt z rozmówcą urwał się. Mieszkanka powiatu wysokomazowieckiego łącznie straciła 9 921 zł.
Do oszustwa doszło także, przy próbie zakupu telefonu komórkowego. 55-latek na jednej ze stron internetowych znalazł kuszącą cenowo ofertę. Zdecydował się na zakup przez znajdujący się na stronie formularz. Przy finalizacji transakcji mężczyzna opłacił z góry za zamówiony towar. Po dokonaniu płatności otrzymał fakturę i informację, że towar zostanie dostarczony do niego w ciągu 5 dni roboczych. Po upływie tego czasu mężczyzna próbował skontaktować się poprzez czat i infolinię ze sklepem internetowym, jednakże nie było to już możliwe. Po sprawdzeniu opinii w internecie okazało się, że nikt z klientów strony internetowej nie otrzymał zakupionego towaru. Mieszkaniec naszego powiatu stracił blisko 1 613 zł
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów podania loginu, hasła i kodów autoryzacyjnych. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować policję, dzwoniąc pod numer 112. Ponadto przypominamy, że w celu uwiarygodnienia kontaktu oszuści potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę instytucji, np. Policja czy Bank! Dlatego. W przypadku otrzymania takiego telefonu, należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Dodatkowo przy zakupach internetowy najpierw dokładnie sprawdźmy sklep oraz link strony z jakiej dokonujemy transakcji. Wykonanie tej czynności przed dokonaniem przelewu może uratować nasze pieniądze.